Articles database
 
 
Web AnyArticles.com
Browse by Category:
  Health and Fitness >
  Subcategories
Acne Acne (413)
Aerobics Cardio Aerobics Cardio (70)
Alternative Alternative (1277)
Beauty Beauty (1127)
Build Muscle Build Muscle (396)
Depression Depression (383)
Diabetes Diabetes (188)
Exercise Exercise (565)
Fitness Equipment Fitness Equipment (386)
Hair Loss Hair Loss (305)
Medicine Medicine (640)
Meditation Meditation (151)
Men Issues Men Issues (315)
Nutrition Nutrition (1092)
Supplements Supplements (645)
Weight Loss Weight Loss (2187)
Women Issues Women Issues (481)
Yoga Yoga (209)


  Categories :
 
  Arts and Entertainment
  Automotive
  Business
  Communications
  Computers and Technology
  Finance
  Food and Drink
  Health and Fitness
  Home and Family
  Home Based Business
  Internet and Businesses Online
  Kids and Teens
  Legal
  News and Society
  Recreation and Sports
  Reference and Education
  Self Improvement
  Shopping and Product Reviews
  Travel and Leisure
  Womens Interests
  Writing and Speaking
  Random Category
  Outdoors
  Funny stuff
  Ethics
Depression article : Depression and Diet: Lack of Omega 3s?
 

Health and Fitness > Depression > Depression and Diet: Lack of Omega 3s?

0 Reviews [ add review ], Article rating : 0.00, 0 votes. Author : Gabe Mirkin, M.D.

In some people depression may be caused by omega-3 deficiency which results from not eating enough nuts, seeds, whole grains, beans or deep-water fish.

Many psychiatrists treat depression with drugs that raise brain levels of serotonin. Now we learn that a diet deficient in omega-3 fatty acids may lower brain levels of serotonin and can cause depression. Studies show that depression is associated with low levels of red blood cell membrane and low intake of omega-3 fatty acids, that increased ratio of omega-6 to omega-3 fatty acids is associated with increased severity of depression. Depression is 60 times more common in New Zealand (6 percent) than in Japan (.12 percent); the difference may be explained by the high intake of omega-3-rich fish by the Japanese.

Post-partum depression is common in women after they give birth. Pregnancy uses up huge amounts of omega-3 fatty acids. Women with the lowest blood levels of omega-3s are the ones most likely to suffer post-partum depression.

Depression increases a person's chances of getting a heart attack. Depressed people often have low blood levels of omega-3s, and so do people who are likely to suffer heart attacks. So the association of depression with heart attacks may be explained by both being caused by low omega-3 fatty acid levels. If these studies can be supported by further studies, some cases of depression may be prevented and treated by eating plenty of deep-water fish, nuts, seeds, beans and whole grains.

For journal references on the studies mentioned in this article see http://www.drmirkin.com/nutrition/N228.html

Dr. Gabe Mirkin has been a radio talk show host for 25 years and practicing physician for more than 40 years; he is board certified in four specialties, including sports medicine. Read or listen to hundreds of his fitness and health reports at http://www.DrMirkin.com

Free weekly newsletter on fitness, health and nutrition


0 Reviews [ add review ], Article rating : 0.00, 0 votes. Author : Gabe Mirkin, M.D.
Rate this story : and read/post review(s)


Article reviews



Post your review
[ Note : no HTML/URLs - will removed automatically ]
Your name
Your comments


More articles from Health and Fitness > Depression

Add article | Manage Articles | Top Rated articles | Most Reviewed articles | Contact us | Links